Isnin, 25 Mei 2009

Coretan cuti lepas

Hai guest sihat ke sume… sure nw korang dh buzy dgn jemputan kawin dri kawan2 sekolah kan… sama la mcm aku… jemputan dri kawan, saudara n diri sendiri… cite pasal jemputan dri saudara jumaat hingga sabtu lepas aku join rombong pengantin lelaki bkn org lain sepupu rapat aku gak… kita bertandang ke kota tinggi… mula2 plan mcm malas nk g coz kena ambil cuti coz diaorg nikah jumaat lepas asar… tp kesian lak kat fendi aku pun apply la cuti hari jummat tu… kitaorg bertolak dri kl dlm pkl 8.30am sampai kt rumah penginapan dlm pkl 2pm awal lagi… yg muda dok rehat2 kan badan yg makcik2 dok susun semula hntaran.. dlm pkl 4pm kitaorg bergerak ke umah pengantin perempuan.. dgn 2 kali lafaz akad nikah fendi sah menjadi suami kepada ayu… suasana diselubungi dgn tangisan.. aku n kazen aku lia pun nangis ntah la terasa sgt fendi pun bkn org lain sepupu rapat aku gak... ingat lagi masa kecil klau dia kena deman campak sure aku n sima (adik fendi) pun kena… nw dia dh pun jdi suami org… lepas tu kitaorg makan… ya Allah diaorg punya masak lemak rebung punya la pedas… mcm dragon la masing …… mlm tu pulak diadakan malam berinai…. Lepas selesai majlis kitaorg minta undurkan diri…. Lepak kt danga bay sat… korang danga bay dh berubah…. Mcm2 ada… dlm pkl 2am ktaorg balik umah n tido…

Keesokan paginya sarapan pagi ditaja oleh mak lang… heheheheh dlm pkl 2pm mcm 2 kitaorg berangkat ke umah pengantin perempuan korang nk tau x 1st time dlm sejarah ketibaan penganting lelaki tidak disambut oleh mertua… kitaorg family dh bengang giler… boleh mak n bapak pengantin perempuan bgi bunga telur… dh la 2 sapa bg sampul isi duit dpt la bunga telur tu klau x pulang la dng tangan kosong… korang bayang la kan keadaan kitaorg kat sana…. Dh tmpt mkn penganting x siap last sekali mejoriti family kitaorg xmkn… n aku tiba2 jd seorg yg very the lancang mulut…. Ntah la… rasa geram sgt tau dh la kitaorg dtg dri jauh… wang hantaran nk mahal tp layanan very the bad….. tu la org miskin perasan kaya…. Tp mak long aku n abah aku nasihat kan kitaorg agar masa pihak pengantin perempuan dtg ke kl nnt dia beri layanan yg sebaik mungkin dlm erti kata lain kita ajar diaorg cara budi bahasa… utk pengetahuan korang kazen aku tu bkn la menantu pilihan mak pengantin perempuan… ntah la sian lak aku kt ayu n family paklong ayu coz diaorg yg kena tanggung malu atas perbuatan family dia…ntah la org kg zaman sekarang ni lebih pentingkan harta benda kot… nk Tanya harta benda tu ke yg akan doakan kesejahteraan ko di kubur nnt…. Dan aku paling sedih bila dpt tau kazen aku fendi pun xmakan bila tahu kitaorg xmakan… balik tu tangisan la mengiringi kitaorg… semasa otw blk kl singgah jap kt ayer hitam beli serba sedikit barang2 utk majlis kawin aku nnt…. Aku berdoa sgt agar majlis aku nnt xjdi seperti ni… Amin.. apa2 pun aku mendokan kesejahteraan n kebahagian fendi n ayu.... (sempat la gak fendi usik tunang aku dlm telefon) Sampai umah dlm pkl 11.30pm.... kemas2 apa yg patut lepas tu tidooooooooooooo……….

Hari ahad x wat pape cume kemas2 umah je..

Tiada ulasan: